Oletko koskaan kommentoinut tai arvioinut kirjoja, kuvia tai muuta sisältöä kirjastojen, museoiden tai arkistojen ylläpitämissä verkkopalveluissa?

Jos olet, oletko pohtinut miksi muut kirjoittavat kommentteja, arvosteluja tai muuta sisältöä, ja mitä merkitystä sillä on?

Teemme tutkimusta osallistumisesta ja kommentoinnista, ja sen merkityksestä aktiivisille kirjastojen, museoiden ja arkistojen ylläpitämien verkkopalvelujen käyttäjille. “Kommentoinniksi” luemme tutkimuksessamme varsinaisten kommenttien lisäksi arvosteluiden kirjoittamisen sekä kaiken muun osallistumisen, jossa käyttäjä tuottaa tai jakaa verkkopalvelun sisältöön liittyvää uutta tietoa tai mielipiteitä palvelun sisällä.

Mahdollisia palveluita ovat esimerkiksi Finna, Kirjasampo, Helmet, eKirjasto, makupalat.fi, Kysy kirjastonhoitajalta, kirjastojen, arkistojen ja museoiden ylläpitämät blogit, wikit, Facebook, Instagram ja Flickr-tilit jne. mitään yksittäisiä palveluja pois rajaamatta.

Tavoitteena on ymmärtää kommenttien ja kommentoinnin merkitystä ja syitä miksi kommentteja kirjoitetaan. Tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää verkkopalveluiden kehittämiseen, niiden toiminallisuuden parantamiseen ja kommenttien parempaan huomioimiseen palveluita ylläpitävien organisaatioiden toiminnassa.

Tutkimus on osa kansainvälistä norjalaisen Oslon ja Akershusin korkeakoulun (Høgskolen i Oslo och Akershus) koordinoimaa ALMPUB-projektia ja se toteutetaan yhdessä Uppsalan yliopiston ja Åbo Akademin Informaatiotutkimuksen oppiaineiden kanssa. Tutkimusprojektin vastuullisena johtajana toimii professori Isto Huvila.

Kyselyyn vastaaminen vie aikaa 5-10 minuuttia ja on täysin anonyymi. Tutkimuksen tulokset raportoidaan tieteellisissä julkaisuissa ja tulokset julkaistaan myös kaikille avoimesti verkossa. Yksittäisiä vastauksia käsitellään luottamuksellisesti ja anonyymisti. Materiaalia ei luovuteta kaupalliseen käyttöön. Anonymisoitu, toimitettu versio vastauksista tallennetaan Ruotsin tutkimusdata-arkistoon Göteborgin yliopistoon (Svensk Nationell Datatjänst).

Kyselyn löytää osoitteesta https://survey.abo.fi/lomakkeet/9254/lomake.html

Information Services and Digital Literacy provides an alternative perspective for understanding information services and digital literacy, and argues that a central problem in the age of the social web and the culture of participation is that we do not know the premises of how we know, and how ways of interacting with information affect our actions and their outcomes.

Read more

Taking Health Information Behaviour into Account: implications of a neglected element for success- ful implementation of consumer health technologies on older adults (HIBA) is an Academy of Finland funded research project at Åbo Akademi University.

Read more

ARKDIS project maps the implications and opportunities of the digitalisation of information and information work in the domain of archaeology and to develop and evaluate conceptual and practical methods and procedures for enhancing archaeological information work in the digitalised environment.

Read more